Friday, December 2, 2011

Itu dinamakan KARMA bebeh! =P

Assalammualaikum...wbt

Asyik-asyik updet blog..asyik-asyik die ni je yg updet blog..huhuhu..KAN? da xde keje agaknya.. *ade aku kesah korang nk ckp macam tu? no no no...nehi..nehi..nehi.. =) berdasarkan entry2 aku kebelakangan ini yg terlalu byk sgt input tanpa gambo2, tanpa menafikan semua tu, blog aku mmg boring..ahahahahah...

InsyaALLAH ade rezki, aku beli kamera ye..huhuhu...tapi kalo da mmg entry aku ni xde gambo yg sesuai, mcm mane? xkan nak letak gambo aku sndiri yg ala-ala camwhore tu kn?huhuhuhu...no no no again..~



Now, the story is about karma..yeaahh...K.A.R.M.A.. bukan KARAM ok..sure korang pernah dengar perkataan karma and mungkin ade jugak yg pernah mengalami ape yg dimaksudkan dengan karma ni. So, this is how my story begins. The story is about a person or specifically a girl. Ade seorang perempuan ni bercouple dengan seorang lelaki ni, yg masing2 saling sayang menyayangi antara satu sama lain..Perjalanan cinta deorg same je mcm couple2 yg lain. Then, sampai satu tahap, sampai satu masa, perempuan tu tinggalkan laki yg pernah dikatakan 'sayang' satu ketika dulu mcm tu je disebabkan ade pihak ketiga. atau lebih tepat, perempuan tu da sayang kat laki lain.

Then, laki yg ditinggalkan terasa kesakitan yg amat sangat a.k.a tersiksa jiwa dan raga akibat ditinggalkan..dan di pihak perempuan pulak bersuka ria, hidup aman bahagia dengan pilihan hati yg baru..Sehingga la sampai satu tahap perempuan tu pulak yg ditinggalkan oleh lelaki pilihan hati nya. mungkin disebabkan kehadiran pihak ketiga yang lain. Akibat ditinggalkan, perempuan tu pulak yg terasa kesakitan same seperti lelaki yg pernah ditinggalkan dulu.. *end of story*

Inikah yg dikatakan karma? Perempuan dibalas dengan 'kesakitan' sama seperti ape yg die pernah lakukan dulu? *apehal mode story still kekal lagi ni?siap guna bahasa baku bagai...hahahahaha... jadi nya, ini ke yg pepatah omputih 'what goes around comes around?' tu maksud kan? 

Frens, tahukah korang, dalam Islam, there is NO hukum KARMA.. berdasarkan bacaan aku, mmg betul ade tentang, buat baik dibalas baik and buat jahat di balas jahat. tapi this is totally not refer to the karma thing.


Firman Allah swt ada menerangkan bahawa buat baik dibalas baik dan buat jahat dibalas jahat dalam Surah Al-Zalzalah ayat 7-8:

Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, 
nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!
Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, 
nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!

Yang aku faham, karma tu asalnya dari agama Hindu which is kepercayaan agama hindu la. Penganut agama hindu percaya yg if a person berbuat baik, die seorg akan dibalas baik n kalo die berbuat jahat, die seorg akan dibalas jahat. dan ade jugak aku pernah dengar kwn2 aku cerita *ke aku tgk citer industan..hehehe* yang penganut agama hindu ni percaya, kalo buat jahat, and bila mati, die akan keep dilahirkan semula (balasan jahat) sampai la dia berbuat baik, baru la masuk syurga atau pon berjumpa dengan tuhan deorg. lebih kurang camtu la cerita nya..aku sndiri pon x fhm sgt. maybe kalo ade penganut agama lain bole share ape2, aku galakkan k.. =)

This is totally different to Islam. Allah swt menjanjikan syurga untuk mereka yg berbuat baik, and neraka utk mereka yg berbuat jahat. tu semua org pon taw kan..dari kecik pon, mak-mak selalu ckp kan..'kalo adik wat jahat masuk neraka taw'...tapi adakah korang taw yg balasan kepada kejahatan yg seseorg tu buat, bukan je dia yg tanggung, tapi 1 kawasan tu turut kene tanggung.  Dulu baba selalu citer, 'kalo sorang buat salah contohnya zina, 1 kampung akan kene timpa bencana atau bala taw'. Contoh yg aku baca dari blog azzariyat.com, kalo ade 1 semut geget kita, bukan semut tu je yg kita bunuh kan?semua semua yg dekat2 situ pon kite bunuh. siap amek spray lagi..camtu la perumpamaan nya..macam tu jugak yg berlaku kat negara2 yg tsunami tu. Ramai sgt yg wat maksiat kat pantai tu, sampai Allah turunkan bencana tu..wallahualam..jadi, xleh la ckp 'ko sakitkan hati org mcm ni, ko sndiri akan rase sakit nya nanti.tgk jela balasan Allah.'

Imam Tarmizi merawikan, "Janganlah menjadi orang yang berpendirian; Jika orang berbuat baik padaku, aku berbaik-baik padanya. Jika mereka menzalimiku, aku pun akan menzaliminya. Tetapi berpendirianlah; Jika orang berbuat baik, kamu juga berbuat baik. Jika mereka berbuat buruk, jangan kau zalimi mereka."

Allah swt tu tahu apa yg terbaik utk kita..kalo da xde jodoh, atau hubungan tu x panjang, jgn la nak tunding2 jari kat mana2 pihak..itu bukan jalan yg terbaik, tapi tu akan keruhkan keadaan lagi. Terima dengan hati yg terbuka tanpa dendam k? =)

Kirenye, itu la maksud aku utk terangkan tentang xde istilah karma dalam islam ni. Cuma kite sendiri akan terpikir psl karma ni sbb da t'biasa dgn pengaruh dari kefahaman org lain n lagu2..ape yg terbaik and dapat disimpulkan, doakan la kebaikan utk org2 lain..orait baby2 sekalian?huhuhuhu...ala-ala manja gitu...la la la..






There is no what u give, u get back..but sometimes, 
what u give, u will always get more..huhuhu.. =)


wassalam =)

3 comments:

Unknown said...

Ini adalah antara entri ko yang berpekdah... Hahhahaa... betoi2 ekceli aku pon tak suka sgt sbot2 sal karma ni... cam hindusetan plak kan... teroskan berbloggin dan terima kaseh di atas berukben anda... hahahahahha

Nana Raihana said...

Saya setuju!!-
berbuat baik dibalas baik..
berbuat jahat jangan sekali.. :)

Lola ZeNaL said...

hampeh ko ros..ahahahah...
ye nana!jahat jgn sekali..dua kali pon jgn buat k?hhahahaha