Saturday, November 1, 2014

Saya berubah 360 degree

Sangat berubah..

12 September 2014.. bermulanye detik-detik yg merubah.. errr.. mengubah duniawi ku.. ewaaahh.. poyo nye mukadimah dia ni.. poyooo poyyooooo... hheeheh..

Ekceli.. Alhamdullillah.. masih lagi diberi peluang untuk bernafas setelah selamat melahirkan Baby girl @ baby XA pada 12 September 2014 aritu pada pukul 7.48 pagi.. suppose due 16sept tapi sbb baby rase rumah dia ni mcm sempit.. penuh lemak, jadi dia nak kuar awal sikit la kot..hehehe..

Mase 12.09.14 tu.. dalam kul 4 pagi camtu, tibe2 terjaga sebab rase x sedap badan.. bukan sbb badan ni bole dimakan oleh penduduk kat bangi ni, tapi rase x bole nak tidur pulak.. then.. rase macam nak terberak.. mase tu mmg x pikir pape lagi.. pegi toilet mcm biase tp dok teringat la pesan MIL yg kalo nak poo poo (sopan x?hikhik) jangan teran kuat sgt.. takot nak kuar baby.. jadi, aku pon teran light2 je la..heheeh.. xde pon kuar tahik.. 

masuk bilik mcm biase.. 

tapi rase perut kejang.. mcm senggugut.. eh, ak ni nak period ke ape? al-maklum la 1st time nk jadi mami kan.. mmg ala2 bingung gituu.. heheeh.. aku pon takot mcm nk terPooPoo lagi, ak suruh Zharif tidur side dinding.. bukan ape, snang nak aku terus bangun kalo tidur kt tempat dia.. kebetulan malam tu ak da download siap2 apps contraction timer.. apps konon2 untuk kira gap brape kali sakit dalam sminit dan brapa lama sakit tu..

Mula-mula tu srius x rase itu ialah contraction yg perlu di'timer' kan.. sbb beberapa minggu sebelom tu mmg da rase sakit2 camtu.. tapi pagi tu, mase rase sakit perot tu, sakit tu lama.. dan dia kerap.. ak pon terasa mcm lain mcm je.. then guna la timer tu.. mula2 sakit tu selama 20saat.. dan jarak nye 4 minit.. ak x kejut pon zharif mase tu.. takot false alarm.. rilek rilek.. breath in.. breath out.. keep tracking.. ewaaahh.. pastu.. makin lama makin lama sakit tu dan makin cepat.. 30saat dalam 3 minit.. eh.. betul ke ni.. ak da nak branak ke ni? ni contraction nak branak ke atau sbb ak tahan berak? ala ala ala... camne ni.. aku rilek lg.. try baca doa yg nabi yunus dalam perut ikan tu byk2 lagi..

pukul 5.. timer tunjuk sakit 40 saat dalam mase 2 minit!! ahhhhhhhh... da x leh tahan da.. aku kejut Zharif.. 

aku: cer.. bangun jap.. jom gi klinik aa.. rase nak beranak kot ni
zharif: ....................................... (sebab mamai dan x dpt tangkap ape aku cakap)
aku: hey! nak beranak aa.. sakit perut ni.. cer tgk timer ni..
zharif: haa? yeke? jom jom gi klinik!
aku: nak mandi jap la.. kang doktor bau kang, nak muntah plak.. eheheh

aku sempat mandi ye.. cuma x sempat minum.. dahaga giler waktu tu.. sbb dok pikir sakit nak branak kan.. then, da siap sume, trus gi hospital serdang.. kenapa aku pilih hospital serdang? sbb hospital ni ade ISO.. means ade quality. walopun ade gak terbaca review yg buruk2 pasal hospital ni, ak juz percaya hosp ni ok (sedapkan ati) sbb lom kene kat aku lg.. lalalala

PUKUL 6.. bayangkan dari kul 4 sampai kul 6 ak dok tahan sakit.. camne rase sakit tu? meh nak citer.. sakit tu macam korang nak terberak.. memulas x ingat.. rase yg korang mmg nak berak sangat2 tapi kene tahan jugak no matter what..ibarat korang minum teh orang kampung mlm tu (mcm aku penah minum je kan?hahaha), then nak berak, tapi toilet penuh or takde air.. (lebih kurang la) pastu tambah rase senggugut.. pastu terasa macam ade bende bergelodak dalam perut.. campur kan semua tu skali dan serentak.. camtu aa rase sakitnye.. 

Sampai sana.. kat kaunter registration xde org.. OK.. sabar.. tanya aunty aci guard tu.. mana worang ni aunty? dia pigi simbahyang.. OK.. faham.. sabar.. da kul 6.30 da mase tu.. tahan lagi.. sabar.. sabar.. sakit makin kuat dan aku still track rase sakit tu.. konon2 nak tunjuk kat doktor la kan.. puiii.. then, da siap reg, baru nama aku dipanggil.. agak2nya sbb x ramai yg nak bersalin pagi tu, sbb tu nama aku dipanggil cepat.. then, akak kat kaunter tu kate katil wad penuh tau.. dalam ni pon ade 10 org tgh tggu nak bersalin.. adik sign borang ni.. kirenye borang tu bgtau yg pihak hosp x akan bertggjawab la if ak x dpt katil.. stended la tu.. dia nak suh sign je as anything happen, that will not under our responsibility. OK.. ak da sakit sangat.. jadi.. aku x bole pikir.. aku sign je..

then masuk.. oh.. lupe plak.. kebetulan malam tu ak demam.. tibe2 je demam.. x sure salah makan ke.. sbb cuaca ke.. dan aku pon da stanby siap2 kain batik sbb mmg da buat research, ramai yg updet suh bawak kain batik sendiri.. mula-mula nurse tu suruh duduk kat tepi dulu.. dia nak cek suhu badan, bp dan tanya apsal datang.. da explain semua, dia suruh amek air kencing dan tukar kain batik (see???). sila standby kain batik  siap2 ye mami2 wannabe skalian.. pakai kain batik with no panties.. OK.. ak mcm kene redha je la ape nak jadi pasni kan.. mase tgh tukar tu, skali lagi sakit gile gile.. bile baru nak shishi, ak tgk kt panties da kuar darah!!

Aiseyhmen.. kakak ipar aku kate kalo kuar darah dulu, akan sakit sikit sbb nak kene tunggu bukaan.. amek mase lama tu.. Arghhhh.. mulut terus baca doa nabi yunus tu.. then, baring kat katil kat wad saringan ibu hamil.. nurse tu pasang alat CTG kat perut.. alat ni untuk detect denyutan jantung baby sama ada dia tgh rilek2 isap rokok ala-ala kat tepi pantai atau tgh stress di mana si baby trase dunia perut dan lemak semakin sempit tapi mami dok tahan dari tadi.. heeheheh.. alat CTG ni sangat tepat la konon nye untuk detect contraction tu.. xyah guna timer2 mcm ak pagi2 tadi..cittttttt~~

Then.. datang doktor laki..

Aiseyhmen.. ni yg x gemar ni..

Doktor: maaf ye puan.. saya nak cek bukaan puan..

dan aku pon...

nak buat bersambung la citer ni.. panjang sangat.. hikkkhikkhikkk... daaaaa~~~ 




Cermin Diri, Hiasi Peribadi.. Chaaooow~

No comments: