Sunday, November 27, 2011

memberi nama baby.. =)

Assalamualaikum..wbt..

Xtaw la nak start mukadimah mcm mane..huhuhu...straight je la ye..OK..bile ckp psl baby, pompuan mane yg x suke..kalo ade yg x suke pon, dlm hati sure die suke jugak..cume mulut je yg menidakkan..and hati cuba nak menafikan..tapi kalo da lumrah wanita ciptaan ALLAH swt tu, mmg penyayang budak2 kan..cume maybe die xsuka dari segi nak menjagenya..xkesa la tu..bile da ade tanggungjwb nanti, sure dia kene jugak jage dgn ikhlasnya...

Ok...berbalik pade tajuk..sorang kawan terbaek aku..kat ipoh la..name nye siti firazura..tgh sarat pregnant skrg ni..insyaALLAH dlm ujung bulan 12 deliver la..so, duk tgh msg2 ngan die tadi, die tanye ade name yg best2 x nak bagi kat bakal baby boy nih?aku pon ape lagi..online la kan..

Al-kesah...aku sangat suka name2 zaman nabi a.k.a arab2 la..so..sangat important untuk taw maksud nama tu supaya dapat selari ngan anak tu nanti kan..ni hadis rasullullah saw tentang nama anak..


إنَّكُمْ تُدْعَوْنَ يَوْمَ القِيامَةِ بأسْمائكُمْ وأسماءِ آبائِكُمْ فأحْسِنُوا أسْماءَكُمْ
“Sesungguhnya kamu sekalian akan diseru/dipanggil pada hari Kiamat dengan nama-nama kamu dan nama-nama bapa kamu. Oleh demikian, elokkanlah nama-nama kamu”. (Riwayat Imam Abu Daud dari Abu Dardak r.a.)

Jadi..xleh la nak bagi sembarangan ikot omputih n peredaran zaman sgt kan.. berbalik pada nama yg aku suka..ahhahaha...takot nya di saat membayangkan nak bagi nama anak yg akan  dipanggil oleh semua org yg secara automatik mendoakan anak tu.. *ok dah..back to the topic.
ni pilihan nama anak lelaki yg aku bagi untuk zura..

1. Iman - maksudnya iman la..hehehe...
2. Amsyar - yang cergas.. nama ni mmg sangat common..tapi mcm sedap je nak panggil kan?ehhehe
3. Aisy - ikot nama anak imam muda kat paper. maksudnya mewah, kaya raya
4. Fawwaz - ni nama kawan Ahpen. sedap kan bunyi nye..maksudnya berjaya
5. Lutfi -  kehalusanku..


Then, si Zura kata nama amsyar n aisy tu da ramai org guna sbb nama anak2 kawan dia..then, aku cari lagi..

6. Izz Rayyan - actually aku google je..maksudnya kekuatan, pintu syurga utk org yg berpuasa.

7. Muhammad Firas Azfar - yang ni aku pilih sbb Firas ikot nama depan mak dia 'firazura', then, Azfar ikot bapak nya 'Azizul' hahahahha...Firas Azfar bermaksud kecerdikan, yang berjaya..huhuhu...

Zura kate..ok jugak tu..nanti die akan bincang ngan suami nya dulu..tapi kalo mcm masa aku diploma dulu..aku suka berangan nama anak2 ni..kalo laki, aku nak nama adam atau iman.yang ringkas2 je..kalo ikot nama nabi lagi aku suka..yusuf ke..hikhikhik..best2..

kalo pompuan...opkos Aisyah..sangat aku suka OK! xtaw nape..kalo ikot nama isteri2 Nabi Muhammad saw lagi aku suke..anak buah aku Khatijah..sedap kan?ehheheh...Hajar, Az-zahra..lebih kurang gitu la..

SELAMAT BERANGAN ye Fadhilah..ahahhahahahah 

link untuk hadis rasullullah dan kenapa kita kene rahsiakan nama baby selama 7 hari.. klik SINI
link untuk nama2 anak yg mengikut Islam..klik SINI

wassalam.. =)

No comments: